dWeT beLi uBaT

Tuesday, March 22, 2011

meReKa aDiK-aDiKku.....

da nak masuk ke tengahari da...korang watpe tu?main masak-masak ke?huhu....

semalam disebabkan oleh broadband aqu kalah dengan siput,maka aqu pun dok merempat depan tivi je la...nasib baik ade cite best!korang nengok x cite ni semalam?siaran langsung adik-adikku musim ke-2?da final da pun semalam....

fitrah seorang manusia itu hatinya lembut...mudah tersentuh dengan rayuan dan rintihan...
konsep menggunakan anak-anak sebagai medium untuk berdakwah dan menyebarkan kebaikan ni adalah pilihan yang tepat bila mana sesiapa pun pasti akan rasa tersentuh bila mendengar mereka bercerita...

ini bukan cerita tentang hidup yang entah ke mana...tapi cerita bagaimana nak menyelami Islam sebaik-baiknya, mensyukuri nikmat Allah dan sebagainya....

ada antara anak-anak kecil ni alunan azannya sungguh merdu...menusuk ke dalam kalbu dan tanpa sedar airmata mengalir...
ada antara mereka ni bacaan al-Qurannya sungguh baik....bertuah ibu yang mengandungkannya....
malah,ada juga yang mampu menghafal hadis di usia muda...namun kita??
suara yang mengalunkan qasidah cukup untuk membuat hati rasa terpaut....

dalam rancangan musim lepas,aqu sangat sukakan Qayyim....
kenapa?kerana dia insan istimewa....punya kekuatan yang luar biasa...punya suara yang menggetar hati...
aqu ingat lagi,saat dia berselawat....
semua orang ikut berselawat...semua mengalirkan airmata....syahdu!

anak-anak beginilah yang harus kita cipta..bentuk dan didik...
'anak-anak seperti kain putih...ibubapa lah yang perlu mencorakkannya'

semalam,ade kelainan bila penganjur membawa Dato' Siti Nurhaliza untuk menghiburkan tetamu...tapi secara jujur dan telus dari hati,suara peserta adik-adikku pada musim lepas lebih merdu dari suara beliau....

wahai bakal ibu...bakal ayah...kalian masih ada kesempatan untuk mencipta zuriat sebegini....
dan yang bergelar ibu serta ayah...kalian masih punya masa untuk melentur anak-anak dengan baik...

~sesekali kita perlu mendengar luahan dari anak-anak...jangan derhakai mereka..~

1 comment:

Puanbee said...

http://honeyvsbee.blogspot.com/2011/03/segmen-puanbee-review-blog-micitika.html

http://puanbee.com/segmen-puanbee-review-blog-micitika/

micitika akk dah review blog jom tengok! hikss