dWeT beLi uBaT

Wednesday, September 29, 2010

bAhaNa fiTnaH...

adeii...
kerana pulut santan binasa,kerana mulut badan binasa...
kalau korang bijak,apa kaitan pulut dengan mulut?hahaha...kaitannya adalah...mulut akan memakan pulut...heheh aqu gurau jer...

korang tengok tajuk entry pun korang da tau aqu nak citer fasal pe kan?

masa bulan puasa aritu,aqu selalu dapat mesej dari membe aqu n aqu pn xtau ape maksud tersirat dia menghantar mesej camtu kat aqu...

''sesungguhnya dosa fitnah itu lebih besar dari membunuh,maka daripada kamu menabur fitnah,lebih baik kamu membunuh''

agak2 kalau korang dapat mesej camni,ape yg korang fikir??

aqu rasa otak aqu biol untuk beberapa hari disebabkan oleh mesej tu.aqu sibuk dok fikir,die nih nak suruh aqu membunuh ke ape?
tapi lame2 aqu wat xtau je sampai lah semalam kisah fitnah itu naik balik dalam siaran wanita hari ini.

KENAPA MEMFITNAH?
~apa beza fitnah dan bunuh?

**fitnah ni xperlukan senjata pun...asalkan korang ade mulut @ jari sudahlah...da leh wat keje fitnah pun...
**bunuh ni plak bukan setakat korang kena ada senjata je,malah otak korang pun kena bijak juga.yela,nak bunuh macamana,kat mana,n macam2 la nak kena fikir...betul x?

n sebab tu aqu rasa orang lebih suka menabur fitnah daripada membunuh sedangkan mereka tidak tahu bahawasanya dosa memfitnah itu lebih besar dari membunuh.

KESAN FITNAH
aqu sendiri pernah difitnah dan melalui kesan2 fitnah,tapi mujurnya ia tidak terlalu teruk.mungkin kerana aqu dihadiahkan orang2 yang memahami.
**fitnah boleh menyebabkan berlakunya pecah belah,kucar kacir,huru hara dan yang sewaktu dengannya...
dan sekarang kalau orang xwat guna bomoh,santau or semua ilmu hitam,dorang lagi senang wat citer @ dalam erti kata lain,fitnah...
**fitnah ni bukan setakat untuk hancurkan hubungan suami isteri,malah boleh meruntuhkan lebih dari sebuah institusi kekeluargaan,persahabatan,perniagaan dan sebagainya..

aqu cuma mapu kongsikan sedikit input dengan korang dengan harapan masing2 akan berhati2 dalam setiap ucapan yg dituturkan..untuk lebih info korang leh review sini atau di sini ok?

~bercakap bila perlu dan diam lebih baik~

Tuesday, September 28, 2010

LaGi-LaGi MaLwaRe...

ade suatu hari,sedang aqu berjalan-jalan berblogwalking kesana kemari,menyergah blog yang ada sehinggalah aqu tiba di sebuah blog glamer ini tetapi malangnye blog beliau xleh bukak sebab diserang malware...
aqu yg memang xreti pape ni terus je tingglkan blog tu...(skarang blog itu sudah pulih)

aqu agak kurang faham,cuma yang aqu tahu,bila malware ni menyerang,kite @ orang lain sama ada reader @ follower xleh nak view blog tu...

bila dah terkena si malware tu,korang kena la buang dia di luar daerah...macamana nak buang?korang klik kat encik ariff ajar buang malware dan korang leh wat jika malware itu sudah menyerang...

sebagai seorang nurse,aqu selalu bagi nasihat bahawa mencegah itu lebih baik daripada mengubati...masa aqu menjelajah blog cik yaniej aqu terjumpa sesuatu yg korang boleh try untuk scan korang punya blog...
okeylah,selamat mencuba!

scan blog anda

~kredit to miss yaniej~

~nak g scan tudung saji plak..agak2 ape yg ade ea?heheh~

mAri bErCeriTa dAn dApAt haDiah....

sape penah join pertandingan bercerita?
atau pertandingan menulis cerita?
erm....senang cerita,sape pandai bercerita?

itu tentang cerita...
sekarang sape penah terbang?
naik kapal terbang?
aqu pernah!!hehehe....

korang pernah tak nek air asia?
boleh aqu tahu korang naik air asia tu korang g mana?
macamana perkhidmatan air asia tu?
bagus ke x?
layanan atas kapal terbang macamana?
pramugari dan pramugaranya baik x?(cantik n hensem tu da mesti kan?hehehe...)

korang xnak citer ke kt aqu?
yela..sape lah aqu untuk tahu cerita korang...
k la,korang citer je la kat air asia,sebab korang akan berpeluang untuk dapat hadiah!!!

cerita la dgn apa2 medium sekalipun...blog?twitter?filem pendek a.k.a youtube?
air asia xkisah...asalkan korang cerita tentang how airasia change your life better?
klik kat link tu ok?atau bile korang nampak dorang advertise kat nuffnang tu,korang leh gk klik kat situ...
hadiahnya?tengok la kat sana..kalau aqu citer,xsurprise la...tp macam yg orang biru selalu cakap...berbaloi-baloi...

tarikh tutup : 4 oktober 2010
cepat tau!

~mahu bertravelling bila sudah bergaji..heheh~

iNi aDaLah rAhsiA...

Ini adalah rahsia yang aqu nak kongsikan dengan korang.Korang tau ke kenapa kita semua digalakkan untuk solat diawal waktu?Aqu pun dulu xtau kenapa sampailah aqu terjumpa artikel ini,dan sekarang aqu nak kongsikan rahsia rahmat Allah kepada kita sebagai orang Islam.


Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak?

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau ( Isyraq & Dhuha ) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor . Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?



Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren , iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.


Menjelang waktu Maghrib , alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Apabila masuk waktu Isyak , alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih , merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail .
 
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.
Wallahualam

~proud to be Muslim~

iNi aDaLah FakTa...tOLoNg bAca...

1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu
100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.


2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu
bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter,tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.


3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan ….Italy….,jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga
digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini
kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan
lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak
membayar bilnya selama tiga bulan.


12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca entry ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku?
 
utk tambahan fakta sila rujuk marhaen kacak ok?

~fakta:saya mengakui fakta no 14...isk2...penat sungguh mencuba~

Monday, September 27, 2010

kAt mAna nAk caRi bOhsiA...?

adeh...
naik gile aqu bc entry citer tentang bohsia nih...itu gile sbb lawak...ha,yg ni gile terkejut kot..
aqu igtkan da xde da zaman2 cari bohsia coz skrg org cam da xpakai sgt istilah tu kot..(yeke?heheh)

aqu dok menelek2 website sementara nak mengantukkan mata aqu ni..tup2 muncul la la satu forum...
oh,sebelum terlupa aqu penah bc entry sorg blogger,lupe lak namanya,huhu..tp die ni ade handle 1 blog fasal tourism kt Selangor...n ntah mcmn ade sorg mamat tu leh tnye die kat mana nak cari bohsia kt Terengganu...

adeh...!
ape ke sengal n xsenonohnye mamat tu??
haish!xfaham aqu!

malas aqu nak citer panjang...
korang tgk la sendiri kt forum ni ea...betapa teruknye dorg...kalau xsilap aqu,dr thn 1997 kot forum tu start n smpai skrg still ade lg yg dok mencari bohsia...

~mencari redha Allah...~

tErPeraNgkaP @ memEraNgkaP??



aqu xtau nak cakap pe...korang la tolong cakap....

~adeh....~

slOt aKaSia ChinTa : aNtaRa kEnYaTaaNnYa....

aqu menghabiskan masa dengan tengok citer chinta kat TV3 tadi...aqu bukannye seorang yang setia pada tivi...huh!memang seorang yg curang pada citer2 kat tivi nih...lagi2 drama....

aqu pn xtau nak promo citer CHINTA ni macamana,tp kalau korg nak tau,korang baca sinopsis kat sini ok?
aqu cma nak bgtau pe yg aqu rs je ms aqu tgk citer tu...banyak persoalan yang sebenarnya nak diutarakan n nk dikupas..

1.soal perkahwinan besar2an??
~isu ni sebenarnya selalu sgt berlaku,lagi2 dlm norma kehidupan sekarang.teringat kt sepupu aqu yg kawin dengan pembantu tadika berkelulusan SPM,hantarannya rm8k.Yang lagi sorang plak kawin ngan orang Kedah,keje pembantu salon,hantaran rm10k...adeh!

aqu yg dgr pon terkejut,
sape yg da tgk entry aqu yg ini?
kalau yg macam dia,aqu xkisah sangat..da sah2 berharta...

pada yg belum menikah,fikirkan kembali...
~apa matlamat korang menikah?
~apa yg penting dalam pernikahan?
~utamakan apa yg lebih utama..

2.soal nafsu serakah...
ni lg satu..dunia sekarang manusia da macam binatang,tp xsemua la...sesetengah je...tp bak kate orang,kerana nila setitik,rosak susu sebelanga...
aqu citer watak org tua tu la,da ade bini 4 org..tapi teringin lg kat anak dara...adeh...!ape nak jd??!
~kalau nak berpoligami pn biarlah adil dan punya alasan yg kukuh...serta diterima akal...

3.lelaki yg malas...
~da la malas!ade hati nak kawin...
mmg xpatut la cmni...tp lagi satu,even kalau llki de keje sekalipun,yg ppuan jgn lah nak demand tinggi2...
kang sampai tua xkawin...encik Ben pn ade cite fasal tu dlm blognye...korang cari kat sini k?
tajuk entry tu kalau xsilap aqu,'saya xde kete,jadi awk xnak la ea?'hahah,lebih kurang camtu la..pnjang sgt tjuk entry tu..aqu da cbe cr utk korg,tp xjmpe...

itu antara yg aqu jmpe,yg berlaku dlm masyarakat sekarang...
ape2 pun,utk menilai citer ni adlh terlalu awl lg..tp dgn hadirnya Adi Putra,Azhar Sulaiman,Fasha Sandha...mgkin ia memberi impak yg besar dalam penceritaan...sape tahu?tu kena la tgk smpai abis...

okeh....
nnt kite cite soal nikah kahwin plak ea...?
heheh

~kata umi hantaranqu hanya rm4k,jgn pndai2 mntak lebih!~



cEriTa sEoraNg bOhsiA....

Ajoi berkenalan dengan seorang bohsia.

Ajoi: Jom lepak rumah aku..

Bohsia : Nak buat aper?

Ajoi : Aku nak tunjuk sesuatu..

Bohsia : Ok jer…

Sampai di rumah Semi Dnya tu..

Ajoi : Jom masuk bilik

Bohsia: Ok sayang

Ajoi: Jom duduk atas katil

Bohsia : Boleh jer bang..

Ajoi : Boleh tutup lampu?

Bohsia : Boleh jer…

Ajoi: Jom masuk selimut..

Bohsia : Orait jer..(berdebar-debar)

Ajoi: Meh sini pegang tangan abang..

Bohsia : Nak tunjuk aper ni bang? Suspen nih!

Ajoi : Tengok jam baru aku… ada lampu..!

Bohsia : Ceh ingatkan nak tunjuk aper tadi.

LeheR diKeLar maT reMpit....peRawaTaN kEceMasaN

uish!tgk tajuk pn da ngeri giler...org skrg mmg berani...berani xbertempat...!keje malas,wat jenayah rajin...
ni yg aqu tgk dlm metro..nasib baik budak tu tak mati...

kalau kena kelar betul2 dekat salur darah karotid yg kat leher tu...mmg cam air pancut la jawabnye..salur darah besar tu kat situ...

kalau korg nak tau cite,pada yg xbeli paper tu,baca kat sini ok..!

aqu cuma nak bagitau kat korg,ape tindakan yg korg patut buat bila korg terjumpa dengan kes2 kecemasan ni...sementara nak tunggu paramedik @ ambulans sampai,better korang bantu pe yang korang tau dulu,setidak-tidaknya korang boleh gak membantu dalam menyelamatkan nyawa dia...

okeh!..
kalau accident yang berlaku tu melibatkan kecederaan kepala,tolong jangan wat apa2!
jangan sesekali cuba untuk mengalih posisi kepala @ pape je..


step yg pertama...korang kena pastikan salur pernafasan mangsa terbuka untuk memastikannya bernafas..
macamana nak tahu dorang bernafas?
dengar la...tu pun kena ajar ke?hahaha
dekatkan telinga korang dengan mulut dia untuk dengar bunyi pernafasan,
dan serentak dengan tu,perhatikan dada dia...ni untuk tengok gerakan turun naik dada dia...klu bernafas,mesti lah ada turun naik tu kan...?

kalau korang xdengar bunyi pernasan dia,korang boleh buka mulut dia dan dengar lagi sama ada dia boleh bernafas @ tidak...

then yang kedua yang korang boleh buat ialah...pastikan mangsa terus sedar...
wat la camne pun asalkan dia sedar...tepuk pipi die ke...bercakap dgn dia ke...
soalan2 yg penting untuk korang tanya dia adalah nama dia...kalau dia dah jawab merepek tu,dia da hampir hilang kesedaran..

itu adalah dua perkara yang penting yg korang leh wat sementara menanti ambulans sampai...
kalau aqu ajar lebih2,baik la korang jadi nurse..tul tak?hahaha....


~hidup untuk membantu....~


sApE nAK haDiaH frEE??

uish...
sape xnak tu mmg rugi la...
da bg free kan?
cube la nasib anda...
huhu...
comey siot nengok kete nih...
aqu tgk kete nih,teringat lak cite adamaya cm sweet2 tu...
da la kaler pn merah..
tinggal nak wat belang2 je kt depan tu...
walaupun xsama..tp serupanya ade...
heheh

ok,then aqu kena tag 3 org...

ok..sudah beres!
nak join?
jom tgk sini

TARIKH TUTUP : 1 0KTOBER 2010 JAM 10 PAGI

Sunday, September 26, 2010

dAjaL?


aqu pn xtau la nak cakap pe...cam sial pn ade....

~jangan tiru aksi ini!~

sEbaRkaN...

KERANA SATU KLIK MALAPETAKA BERTERUSAN DITERIMA HINGGA HARI KIAMAT

Tengok budak2 sekarang,handset kat tgn tu yg canggih2 saje...kalau kat universiti,boleh kata 1 laptop setiap orang...tak sama dengan time dulu2...dulu,mak aqu citer..harga kalkulator saintifik tu cecah RM100 lebih tu....
Tapi sekarang,berape je harganya..tu beza dulu dan sekarang.Sama juga dengan penggunaan internet yang semakin meluas...Dalam berita TV3 tadi,ade kes di Terengganu di mana seorang pelajar IPT membuat laporan polis tentang penyebaran gambar separuh bogelnya di laman Facebook.

Pernahkah kita terfikir dengan satu “KLIK” sahaja akan menyebabkan mencurah-curah dosa yang di terima secara berterusan hingga hari kiamat.

Apa yang penulis akan bincangkan adalah berdasarkan dua buah Hadis Sahih berikut.
Mahfumnya::
Ibnu Mas’ud r.a. berkata: Bersabda Nabi s.a.w. : “Tiada suatu jiwa yang terbunuh dengan penganiayaan, melainkan putera Adam yang pertama dahulu itu mendapat bahagian dari penumpahan darah itu, kerana ia yang pertama membuka jalan untuk penumpahan darah.”(Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Yang dimaksudkan di dalam hadis ini adalah kisah pembunuhan Qabil terhadap Habil kerana Qabil dengki terhadap Habil yang berkahwin dengan kembarnya yang lebih cantik.

Mahfumnya:
Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang mengajak kejalan hidayat, maka baginya dari pahala seperti pahala (sebanyak pahala)pengikutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dari pahala mereka. Dan sesiapa yang mengajak ke jalan sesat, maka menanggung dosa sebanyak dosa-dosa pengikutnya, dengan tidak mengurangi dari dosa-dosa mereka sedikit pun.
(Diriwayatkan oleh Imam Muslim)

Bagi memudahkan kefahaman akan maksud hadis-hadis di atas dan berkaitan dengan konteks kehidupan kita pada zaman ICT ini, mari kita ambil iktibar dari kisah berikut. Zack bekerja di sebuah syarikat ICT. Setiap pekerja dibekalkan dengan komputer, alamat email dan internet akses bagi memudahkan urusan kerja seharian.Zack mempunyai ramai kawan dan mereka berhubung melalui email setiap hari. Masa lapang Zack diisi dengan melayari laman web lucah. Kegemarannya ialah memuat turun (download) gambar-gambar lucah itu kemudian berkongsi dengan kawan-kawannya melalui email.

Sekali menghantar email, dia akan menghantar kepada “emailgroup” yang terdiri daripada 50 orang.Selain daripada itu dia juga suka menghantar semula email yang diterima daripada rakan yang lain ke “emailgroup”. Di antara kandungan email itu adalah kisah-kisah yang mengaibkan seseorang seperti video klip bercium di dalam lif, kisah seluar dalam yang dijumpai di dalam periuk di restoran mamak dan seumpamanya lagi yang kebanyakannya adalah perkara-perkara yang nafsu kita seronok membacanya dan melihatnya tetapi hukumnya adalah jelas haram di sisi syariat Islam.

Pada suatu hari ketika pulang dari tempat kerja Zack terlibat dengan kemalangan jalan raya dan kembali kerahmatullah di tempat kejadian.

Di dalam Islam telah sepakat ulama’ bahawa hukum melihat gambar-gambar lucah, menyebarkan fitnah, membuka aib dan seumpamanya adalah haram serta berdosa kepada mereka yang melakukannya dan menyebarkannya.

Untuk memudahkan kefahaman, katakan Zack telah mendapat satu dosa kerana menghantar gambar-gambar lucah kepada kawan-kawannya. Gambar tersebut diterima oleh 50 orang kawan-kawannya melalui email. Kesemua kawan-kawannya seronok dengan gambar tersebut dan meredai perbuatan Zack maka setiap kawannya mendapat satu dosa manakala dosa setiap kawannya itu juga diberikan kepada Zack jadilah sekarang dosa Zack 1+50 = 51.Setiap kawan-kawan Zack itu pula menghantar gambar tersebut kepada 10 orang lagi,maka sekarang dosa Zack akan bertambah lagi menjadi 1+50+500=551 dosa. Kemudian setiap sepuluh orang itu menghantar lagi kepada 10 orang yang lain, bertambahlah dosa Zack menjadi 1+50+500=5551. Begitulah seterusnya.

Zack telah meninggal dunia, email nya masih lagi tersebar, maka akan berterusanlah dia mendapat dosa selagi email itu berlegar di ruang cyber hingga hari kiamat. Begitulah iktibar yang boleh diambil daripada apa yang berlaku kepada Qabil, setiap jiwa yang mati dibunuh kerana hasad dengki manusia, maka dosa membunuh itu akan juga sampai kepada Qabil hingga hari kiamat. Bayangkanlah berapa ramaikah jiwa yang telah
kena bunuh dengan zalim sejak dari zaman nabi Adam hingga sekarang? Dan berapakah dosa yang terpaksa ditanggung oleh Qabil di akhirat kelak?

Berbalik kepada kisah Zack, katakan sebelum meninggal dunia, Zack telah sempat bertaubat, insya’Allah dosa manusia terus dengan Allah, seperti meninggalkan puasa, zakat dan solat fardu akan Allah ampunkan tetapi dosa kita sesama manusia hanya Allah akan ampunkan bila insan tersebut mengampunkan kita. Zack telah menyebarkan perkara yang menyebabkan orang lain berdosa, bagaimanakah dia nak mintak ampun dengan semua yang menerima email tersebut? Selagi mereka semua tidak mengampunkan Zack maka selagi itulah dia akan terima dosa hingga kiamat kelak.


Inilah malapetaka yang sangat besar pada zaman ICT ini. Dengan sekali klik sahaja saham dosa akan mencurah-curah sampai kepada kita. Sebab itu setiap kali apabila kita menerima email, hendaklah berhati-hati, jika kandungan email itu adalah gambar lucah atau yang mengaibkan seseorang muslim lain atau sesuatu fitnah hendaklah segera dibuang dan jangan ada sedetik pun didalam hati untuk seronok dengan benda yang haram bagi mengelakkan kita dan pengirim dari berdosa.
Yang sebaiknya jika yang diterima itu haram, nasihatkanlah pengirim supaya bertaubat dan berhati-hati di masa-masa akan datang.

Sebaliknya jika kita menyebarkan perkara-perkara yang baik dan diredai oleh Allah SWT yang pastinya ganjaran pahala yang di terima pasti mencurah-curah selagi ia masih terus di sebarkan.
Wallahhu’alam

Sumber: tranungkite.net

~sebarkan yang baik2 sahaja~

sAya iKhLas bErziNa...

Seorang remaja yang menamakan dirinya Yang Ikhlas telah menghantar satu surat kepada Dr Danial Zainal Abidin baru-baru ini. Antara isi surat itu ialah:

Dr. Danial yang dihormati.

Saya telah bercinta dengan seorang wanita. Demi cinta kami telah berzina. Tetapi saya tidak rasa bersalah sebab saya ikhlas dengannya. Saya hendak mengambilnya sebagai isteri saya. Saya tidak bertujuan untuk mempermainkannya. Rakan-rakan saya mengatakan tindakan saya adalah gentleman. Tetapi saya telah dimarahi oleh orang-orang tua saya. Saya rasa mereka berotak kolot. Apakah pandangan dan nasihat tuan.

Jawapan Dr. Danial Zainal Abidin:

Yang Ikhlas yang dihormati. Saya bersyukur tentang keikhlasan saudara dan saya berharap itulah asas perbincangan kita. Dengan keikhlasan itu jugalah saya menulis jawapan ini kepada saudara.

Dunia pada hari ini sedang dilanda krisis. Satu di antaranya ialah krisis nilai. Krisis nilai inilah yang menjadi sebab keruntuhan Empayar Rom. Edward Gibbon dalam bukunya The History of Decline and Fall of the Roman Empire telah menulis bahawa: Segala dasar-dasar akhlak dan moral di Rom telah runtuh sehingga ramai orang memilih jalan untuk hidup bebas.....Di akhir abad keenam, Kerajaan Romawi Timur sedang berada di ambang keruntuhan yang paling dahsyat sekali!

Nabi datang untuk selamatkan kita dari kehancuran yang seperti itu. Nabi bersabda, Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia. (Hadis riwayat Ahmad & Baihaqi)

Nilai akhlak inilah yang merupakan landasan dan kayu pengukur yang penting bagi kita. Akhlak tidak menghalang kehendak-kehendak fitrah. Ia mencantikkannya. Sebagai contoh, Islam tidak pernah menyuruh kita menutup nafsu seks, sebaliknya menyalurkannya kepada suatu yang murni, selamat dan mendamaikan. Perkahwinan adalah salurannya.

Alangkah indahnya firman Allah yang bermaksud:

Isterimu adalah ladang bagimu maka datangilah isterimu dengan cara mana yang kamu mahu! (Surah Al-Baqarah ayat 223) Dalam bahasa mudah, selepas berkahwin, puaskanlah nafsumu dengan isterimu sesuka hatimu, melainkan dengan cara yang jelas telah diharamkan kerana kemudaratannya.

Saya harus mengatakan bahawa nilai pada hari ini banyak diasaskan kepada konsep Machiavellianisme yang dipopularkan oleh seorang pemikir dari Florence, Italy yang bernama Niccolo Machiavelli. Machiavelli, dalam bukunya The Prince telah menekankan konsep the end justifies the means ataupun niat membersihkan cara. Asalkan niat kita baik, berzinalah, menipulah, khianatilah, menyamunlah dan begitulah seterusnya. Semua adalah halal bagi Machiavelli.

Laporan akhbar 6 Ogos 1999 juga ada perkaitan dengan krisis nilai ini apabila seorang tokoh koporat berpangkat Datuk, telah menceritakan di mahkamah tentang hubungan seksnya dengan seorang pembaca berita RTM. Beliau mengatakan bahawa niatnya adalah suci kerana bertujuan untuk mengahwininya. Itulah nilai yang sedang melanda dunia sekarang: Seks adalah suci walaupun tanpa perkahwinan!

Memang ada yang mengatakan bahawa pergaulan dan seks bebas ini adalah lambang kemajuan dan kemodenan. Nilai agama dan akhlak adalah kolot. Jika demikian, mari kita perhatikan hasil dan sumbangan seks bebas kepada dunia.

Seks bebas telah berjaya merebakkan penyakit AIDS, contohnya di Thailand, sehinggakan akhbar Der Spiegel pernah menjadikan tajuk AIDS in Asia - Killer Epidemic in Sex Paradise (AIDS di Asia - Wabak Pembunuh di Syurga Seks), sebagai tajuk muka depannya.

Di California, hampir 61,000 bayi luar nikah dilahirkan pada tahun 1997. Kajian oleh Jabatan Perkhidmatan Kesihatan dan Kemanusiaan Amerika mendapati bahawa anak-anak luar nikah ini mempunyai lebih daripada dua kali ganda kemungkinan diserangi masalah emosi di dalam hidup mereka, berbanding dengan anak-anak lain (Rujukan: California Teenage Pregnancy Statistics).

Kita di Malaysia juga telah dimalukan dengan penonjolan kes pembuangan bayi luar nikah di kalangan remaja-remaja kita. Semua ini bukanlah sumbangan yang membanggakan bagi dunia moden.

Islam menekankan bahawa niat dan cara perlu betul. Niat kena ikhlas, cara kena mengikut syariat. Syariat mengharamkan zina. Nabi kita bersabda, Selepas dosa syirik kepada Allah, tidak ada dosa yang lebih besar daripada seseorang meletakkan air maninya ke faraj yang tidak halal baginya! (Hadis riwayat Ahmad & Thabrani)

Saya berharap saudara Yang Ikhlas akan kembali ke jalan yang murni berdasarkan agama. Seks bebas dan keruntuhan moral bukannya lambang kemajuan sebaliknya lambang kemunduran dan kehancuran.

Kaum Lut hancur kerananya. Kota Pompei hancur kerananya. Empayar Rom juga hancur keranannya. Justeru, kembalilah ke pangkal jalan.

Nukilan Dr. Danial bin Zainal Abidin
(M.B.Ch.B. Universiti Alexandria)
Doktor Perubatan,
Pengarah Urusan Danial Zainal Consultancy
 
 
~aqu?ikhlas tolong orang...~

tuLaNg bElaKaNg..

disebalik kejayaan setiap org,pasti ada seseorg yg menjadi penyokong kepada kejayaan tersebut...
kalau kisahnya suami itu berjaya,maka sudah pasti lah ade isteri yg mnjadi tulang belakangnya selama ini...dan begitu lah sebaliknya....btl x?xberapa btl sebenarnya...hahaha...


supporters...
penyokong...
pendorong...
adlh terlalu subjektif utk diterangkan...kerana kadang2 ia mgkin dtg dlm btk org...mgkin jg dlm btk pngalaman seseorg...mgkin jg drpd diri sendiri...sbb tu ia jd sesuatu yg subjektif...

sejauh mana kalian menjaga tulang belakang kalian?
hahaha...trick btl entry nih...

aqu sesaje nak tau cmne kalian jg tulang blkg kalian...
n aqu nak kongsi cmne aqu n korg kena jg tulang blkg masing2 bg memastikan kelangsungan hidup yg sihat dan optimum...

1.duduklah dgn betul...
HOW?
sentiasa dduk dlm posisi menegak...jangan mnyandar @ membongkok 
kedua2 tindakan ini akn memberi tekanan ke atas tulang belakang anda n ini blh mnyebabkan kesakitan tulang belakang yg berulang.

2.memandu dgn baik...
WHY?
untuk mencegah kesakitan tulang blkg...konsepnya masih lg sama..amalkan postur duduk menegak...dekatkan jarak antara kerusi n stereng kereta utk meminimumkan ketegangan semasa memandu...
tips: kalau perlu,letak bantal kt belakang utk lebih keselesaan...
yg penting,jgn memandu dlm masa yg terlalu lama...

3.berjalan macam model...
WOW!
hehehe....xnak try ke?
berjalan lah dgn postur badan yg tegak..
bahu kebelakang,
dada kedepan,
perut kedalam...
okeh..practise now...!

4.cara mengangkat objek
OUCH!
ha...igt nak angkt brg tu xde cara ke?
kalau brg tu blh dikecil2kan..try to make it in a small piece...jgn sbb nak cepat,so main angkat je yg berat2 tu...
caranya:
~tegakkan belakang semasa angkat benda berat..
~bengkokkan lutut dan paha..n bknnya tlg blkg! 

 ~cara yg betul~

implikasi tidak amalkannya :
~dlm jgka ms pnjg,klu korg selalu angkt bnda berat ni,korg berisiko utk dapat hernia...hernia ni aqu citer lain episod..heheh
~korg juga berisiko utk dpt PID
ape tu?Postural Inverted Disc...ni disebabkan oleh tekanan ke atas tulang belakang yg mnyebabkan disc tulang tu lari dr kedudukan asal...

5.batuk dan bersin dgn sopan...
heheh...
xdela...sopan tu penting gk,tp dgn cr yg betul tu lg penting k...jgn btuk smpai terkeluar anak tekak...tidak bagus itu...
okeh,mari batuk dan bersin dgn betul...
~keraskan perut anda semasa batuk n bersin...
HOW?
~tahan perut tu dgn tgn okey...ini adlh utk mngawal pergerakan otot perut...

6.tidur dengan lena..
 ~jgn tido begini!~
tido meniarap akn mnyebabkan tekanan ke ats sendi faset...
Nabi senndiri pn ade mngajar kita cara tido yg betul...tidur dlm posisi telentang atau lebih baik dgn posisi dlm lambung ke kanan...ada hikmahnya disitu...
~supaya tulang belakang anda terjaga
~aliran darah akan mengalir dgn baik ble tido lambung ke kanan...
utk lbh baik lg...letak bantal kecil dibawah bahagian pinggang utk memastikan postur badan yg baik

7.pakai seluar...
nmpak cam kelakar,tp jgn gelak!
sbb ia blh mmberi kesan kpda kesihatan anda...
kalau nak pakai seluar,pakai dalam keadaan duduk...jgn pakai semasa berdiri sebab ia akn menyebabkan anda membongkok...ada faham?

kesimpulannya?
apa yg penting?kerjasama....hahaha....bukan la...
ni keyword utk jaga tulang belakang...
jangan membongkok!

~jaga tulang belakang utk menjaga org dibelakang....~

=kredit to metro ahad=
 

Saturday, September 25, 2010

mEnaNti eSok...

belek2 blog...
jalan2 utk luaskan pembacaan...smbil2 dok menunggu si mamat itu berYM ngn aqu...huh!

arini aqu berjalan2 keluar sekejap...ms nak kua ptg td,aqu da berkira-kira nak menumpang makan di majlis ari ry kt blok 1 tu...hehehe...tp ms balik,malu2 meow la pulak....

aqu g bayar bil broadband...g bli tudung utk keje nnt...tggl nak settle fotostat n jmpe doc aje mnggu dpan...lme btl nak tggu ari selase...duit da makin menipis...yg tebal pn duit singgit je...hahahaha....

okeh,aqu xnak citer fasal tu sbnrnya....aqu nak citer fasal impian aqu...impian yg menanti aqu setiap hari esok..

aqu sebenarnya ade beberapa impian yg xtercapai lg...ntah ble nak dicapai pn aqu xpasti..tp yg pnting,ble aqu da start bergaji..aqu akn cuba sedaya upaya utk mencapainya....doa2kan aqu...

oh?
aqu xbgtau ea pe impian aqu?
huhu...terlupe plak...

erm,slh satu impian aqu...
aqu teringin nak bantu anak yatim....lg2 yg kecik2 tu...cian kt dorg...
aqu pnh g wat lawatan ke umah anak yatim ms aqu study dlu..pling kecik yg ade kt situ umo 3thn...anak mualaf...ksian gler...mnangis aqu tgk dorg...3thn..pe lah yg dorg tau?asal nangis,pggl mak,ble org lain yg dtg,lg kuat nangisnye...adeh...sungguh!aqu mmg xthn...

lg aqu xthn ble bdak tu dtg kt mmbe aqu n peluk mmbe aqu...pastu dduk ats riba mmbe aqu tu...mnje2 ngn die...pastu bonda (penjaga kt umah anak yatim) cakap,bdak tu rindukan mak die....mmbe aqu tu da berhingus da time tu...

part paling mnyentuh hati n sedih gle ms da nak berpisah...dorg nyanyi nasyid utk kitorg sbg tnda terima kasih sbb bg sumbangan kt dorg...bait2 lagu tu mmg sedih gle...
isi kandungan nasyid tu berkisar ttg pencarian kasih syg...ttg keluarga yg dah xde...

aqu xtau pe korg rs...tp ms tu aqu teringin nak g peluk bdk2 tu n bgtau ade lg org yg sudi utk memberi ksh syg kt dorg....


aqu harap aqu akn dpt kumpul ramai org utk tlg dorg ni....secara sukarela....wat dorg adk angkt ke...tlg one to one person...mngajar secara percuma...bg pakaian kt dorg...everything can be done if we wish to...

~adeh....airmata merembes lg...~

10 CiRi2 biLa kiTa dA tUa...

ade ke yg mcm ni .... kuikuikui ...

1. Dulu, kalau nak membaca ... dari jauh pun boleh baca. Sekarang dekat2 tak nampak .... kena jauh-jauh sikit.

2. Dulu kalau nak kencing, dari jauh ... suuurrrrr !!!! masuk ..... !!! Sekarang, kalau nak kencing, kena dekat-dekat, pelan-pelan lepas ... baru masuk ...

3. Dulu, masa tidur menghadap muka ... rapat-rapat, sekarang berlaga punggung saja ..... itu pun dah kira rapat sangat dah tu ....

4. Dulu, mana-mana pergi mesti bawa minyak wangi (dalam kereta ke, handbag ke ...), sekarang, bawa juga ... tapi minyak angin la ...

5. Dulu, pakai baju mesti sama ... sama color, sama design, sama brand .... sedondon ... Sekarang, "Asal kau ada baju nak pakai udah la ... !!"

6. Dulu, kalau nak ke mana-mana, sanggup tunggu bini sampai sejam iron tudung ... pakai tudung .... Sekarang, "Alah ... you pakai yg "wrinkle free" tu je la .... !!!" (dlm hati .... macam la ada orang nak tenagok dia ... hiyyyy !!! Malam tadi tak mau nak gosok ... lembab !!!)

7. Dulu, sanggup jalan berbatu2 teman bini shopping, sekarang ... tunggu dlm kereta je. Kejap-kejap SMS ..."Lama lagi ke?" "Apa aje yg you cari ni ...?"

8. Dulu, hebat .... !!! sebulan sampai 12 kali ..., sekarang, kalau dapat 12 bulan sekali pun kira hebat juga ...

9. Dulu, menunggu pun dah keras.... sekarang, menunggu nak keras ...

10. Dulu, isteri nak tidur pakai shorts pun tak boleh, suruh buka .... jgn pakai apa-apa. Sekarang, isteri nak tidur pakai kemban pun kena suruh buka juga... "Pakai baju yang senonoh sikit tak boleh ke ...?"

Iphone4 Digi...!!!!

uish!
xsenang duduk aqu tengok iklan iphone4 digi...dalam otak ni da berkira-kira nak sambar 1...heheheh...

nengok harga pakej pn da teruja giler...mn xnye..lowest monthly fee hnyalah RM58 je...!!!

adeii...cite panjang mmg xguna...korg kena tgk sendiri pakej tu..pe yg korg nak??

SAVING?
MORE?
UNLIMITED?
FLEXIBILITY?

you get it all with digi!

jom nengok kat digi link ataupun klik kt banner digi sementara stok masih ada!

~meneroka alam maya dgn warna kuning...~

kOraNg tEngOk n kOmEn k...!



aqu nak tau pe pendapat korang fasal ni....coz kwn2 aqu da wat byk cite fasal ni n impian nikah kahwin dorg..so,aqu pn nak tau jg impian korg..n pd yg da kawin,cite je pe yg jd ms zaman korg...
sharing is caring huh?

Friday, September 24, 2010

tUduNg...aNtaRa TrEnd dAn kEwaJipaN...

bukak fb...
terpampang pic nih...

pe yg korg perasan?
pe plak kesalahan yg ade?
aqu xnmpak bntuk tudung tu...n aqu xleh la nak describe sm ada tu sm cam spesis ariani or seeangkatan dgnnya...
tp yg aqu nmpak sm kt dua2 pic ni adelah kt bhgian lehernye...korg nampak x?
cara pemakaian tudung adlh menampakkan bentuk leher..ni disebabkan dorg pin kt blkg leher tu..tu sbb nmpk btk leher,n hukumnya haram....
yg kedua yg aqu nmpk salah adlh tudung tu pendek..tidak menutupi dada...

pada aqu,selagi korg xmenyalahi etika berpakaian menurut agama,maka,korg pakai la tudung jenis pe skalipun,ia tetap tidak mnyalahi hukum tersebut...

aqu ade berblogwalking td...t'jumpe dr.cinta n de entry die yg mnyebut tentang tabarruj...korg leh semak la kt entry ni n entry ini

kedua2 entry ni adlh berkaitan dgn pemakaian...n kadang2 kita harus peka ttg fesyen yg baru kerana dakyah kristian itu sentiasa muncul utk mengelirukan kita...

pd yg br nak pakai tudung,belajar2 lah tentang kesempurnaannya...
n pd yg dah bertudung...jagalah kewajipan dgn sebaiknya....

~bersederhanalah....dan fahamilah sebaiknya....~

JPJ oh JPJ..mEh seMaK saMan....

ms ry aritu.pakcik n makcik aqu dok berkumpul kt kmpung..sebok je dok citer fasal saman ekor...atuk aqu dpt dua saman ekor...klaka aqu nengok kekalutan dia g menyetelkan saman2 tu...atuk aqu tu mmg mcm tu...susah nak dgr cakap org,pakcik aqu da cakap nnt die yg g bayar,haish,tp degil jg....

mn xnye,die tkt nnt sangkut nak beli roadtax klu xsilap aqu....tp die g byr pn 1 jer...huhu..kalutnye cam dpt saman beribu...

ha...
cite fsal beribu ni,atuk sedara aqu,saman die da cecah RM3ribu...gile byk..byk gile...!!
kitorg dok gelak je ms dgr citer tu...dlu2 mn nak hirau klu bab saman menyaman ni...alih2 ble kerajaan da mngetatkan hukuman,makanya ia pn jadi 1 isu....

n mmg sume org kena byr la...klu x,cmni la jdnye..bertimbun-timbun hutang...xbagus tu....

korg pe cer?
da bayar saman?heheh...
ke ade yg xcek saman lg?
ha,meh cek saman kt sini...

semak saman anda
okeh,jgn lupe semak ea...
aqu yg xde kete pn dpt 3 saman...
adeh...!

~hahahaha...saman oh saman~

cAri jOdoH hiNgGa sTreSs...

ini bukan nak citer fasal wali band @ lirik lagu cari jodoh oke..!hahaha...
ini citer fasal org yg sdg mencari jodoh...hurm....susah gk nak cr jodoh kan?kekadang de yg smpai da pts asa da...
aqu?sekejap je pts asa...kang sambung blik..hahaha....

tp bg seorg ppn yg normal dgn naluri n perasaannya utk mnyintai dan memiliki...kadang2 semua tu akn jd tekanan...

aqu penah je posting kt wad psikiatri time aqu 3rd year dlu....de sorg pt dapat mental illness disebabkan dia xde pasangan hidup...n dia sgt tertekan krna dia dikelilingi oleh org2 yg dah berkahwin...sape yg xdpt cope ngn tekanan mmg bermasalah....


aqu pn sm...dlu pnh rs depressed gile,sbb aqu ni jnis yg setia..(hihih,masuk bakul jap)..masa aqu berkawan n bercinta ngn sorg mamat nih,mmg kitorg baik sgt la...n smpai 1 hari aqu da rs xsedap hati,selalunya instinct aqu mmg tepat..aqu pn xtau cmne aqu terpangkah mamat ni dgn 1 ayt,then semua terbongkar....

hepy?
of coz sbb aqu da tau kebenarannya...
sedih?
terlalu sgt sbb aqu xsgka itu yg terjadi...

''awk,thanks sbb terima sy dlm hdup awk..n maaf sbb sy da berbaik dgn kekasih lama sy...''

ms tu mmg mental block..xde pe pn dlm kepala aqu,n aqu pn jwb..

''ok''

siyes aqu sgt sakit ati time tu...tp dgn jwpn sepatah tu,mamat tu mmg rs bersalah gle sbb aqu xdefend diri sendiri...n aqu malas sebenarnya...klu tgk citer kt tv,sume dok merayu2..aqu cukup malas nak wt cmtu...n time aqu depressed tu,aqu just lyn sendiri je....betapa susahnya nak hilangkan perasaan cmtu..mcm2 aqu wt,
chatting kt ym,register kt cari jodoh lg..!hahah,mmg xleh blah...

ini panduan utk korg bila mn korg stress...

1.tenangkan diri..klu ppuan besenya dorg akn nangis sepuas hati...tp plg elok,g lah amek wuduk...
2.ble da tenang,muhasabah diri balik...knpa ia terjadi,ape hikmahnya..
3.belajar utk menerima...ini plg ssh nak wt coz kte akn selalu deal dgn perasaan bhwa kte xleh wt semua tu...tp percaya la,dgn setiap pe yg berlaku..mmg ade reason yg tersembunyi...
4.berkongsi...wt la cmne pn asalkan semua yg keep crossing in your mind berlalu pergi..dlu time aqu xde blog,aqu akn menulis n pastu aqu smpan...n sume tulisan n surat2 tu ade dlm fail..heheh...
5.divertional activities...korg mesti igt rutin yg korg wt bersama kan?n pe salahnya sekarang korg tukar xtvt korg,make something different...
6.yakin dgn ketentuan Allah...sebagaimana ia terjadi,kenapa ia terjadi,n ape2 pn soalannya..hanya ada 1 perkataan yg leh describe semua ni...ALLAH...

astaghfirullah hal azim.....
ya Allah sesunguhnya aku adalah hamba yg lalai....

n ni doa utk hadapi stress

~sampaikanlah walau sepatah ayat...~


so,nasihat utk aqu..nasihat utk korg...kalau ada jodoh mmg xkemana...tp usaha tu penting,heheh...n wat ms sekarang,alangkah baiknya kalau aqu dpt mnyibukkan diri....

~sedang dan masih lg belajar utk menerima...~

Thursday, September 23, 2010

aQu mEneRjaH n DiterJah Aizatshafiq


sape2 yg blm exercise lg...try la g blogwalking kt blog si emcem ni...hehehe...
~wink2 kt aizatshafiq~
die ni slh sorg blogger yg mmg up to date...
citer2 latest mmg on top la...
citer2 len pn ader...klu korg xcaye,try g wt kejutan kt blog die...
utk newbie..ade tips blogging and tutorial utk korg
so,leh membantu korg n termasuk le aqu utk menambah tahu hal2 yg xtahu lg tu...

huhu...
kalu aqu citer byk,xde surprise la...
n korg cam xde alsn lak nk g terjah die...
so,aqu citer skit2 jer...
jom,kite terjah!
(cam ayat si kerinting dlm melodi tu...haha~

sY bUdaK baRu bElaJaR...

dalam hidup ni...setiap hari yg kite lalui adlh 1 pelajaran sebenarnya,tu pun kalau korang perasan la...huhu...
sm cam aqu la...

hari2 belajar dok cantikkan blog,kemaskinikan entry,tulis baik2,n macam2 lg la especially hal2 kehidupan....ajal,jodoh,pertemuan dan perpisahan yg xmampu kita rungkai hikmahnya....Allahuakbar..!

org kata kalau belajar,biar berguru..klau bljar xde guru pn leh jg...tp lmbt la nak fhm...

cm aqu la..ms mle2 wt blog ni,aqu tnye sorg mamat yg br wt blog mcmn die start wt blog...tp die bg jwpn yg siot...wt aku panas jer...

last2 aqu wt sendiri je la...pastu blogwalking sampai jem otak...belajar skit,cedok skit,gali skit...lame2 jd la...tp msih byk gk yg kena faham n kena belajar....

arini aqu berjalan2,menaiki bas ke Bentong...niatnye ade 2..tp yg 1 tu xdimakbulkan...huhu,maybe terselit niat jahat kot skit time tu,xpe la...Allah Maha Mengetahui....

aqu nak g wat scaling gigi..xtau pe scaling?nengok nih... cuci gigi la... tu pun xtau ker...?huhu...
tp ble tnye harga je,terus xjadi wt scaling..hahaha,mahal la pulak,kt kampung aqu,scaling gg dlm rm23-rm30 je...tp ble da murah cmtu,kena booking sebulan awl la...kt tmpt yg aqu pergi tu,scaling rm90...adeh..gg yg sakit pn leh jd xsakit...hahaha


  
last2 aqu suh akak tu gtau kt dktor yg aqu nak check up jer...tp time check up terjumpe lak tampalan yg rosak..so,xpe la..disebabkan aqu malas nak ulang alik,aqu suh je dktor tu renew tampalan tu...

huhu...so,arini aqu blaja utk wt keputusan dgn tepat ant kepentingan dan kehendak...
(panjang gle citer...heheh)

~jaga gg korg elok2 ea...~

Wednesday, September 22, 2010

sY teLah mElaKukaN kEsaLahaN...dem!!

ouch!!
ble da terlalu excited,sgt lah tidak sopan sebenarnya...kerana kte akn melakukan kesalahan tnpa sengaja...
n tu lah yg aqu da wat!!!
bengong!<<utk diri sendiri....oh...(''-'')
aqu tertekan tanpa sengaja kt ads nuffnang yg aqu br dapat,hnye krna aqu nak kongsi info ngn korg2...
tp...pe yg aqu leh wt..klu Allah kata tu bkn rezeki aqu,maka aqu harus terima...

xpe la..aqu redha...

n ni info yg aqu nak kongsi ngn korg...


JoM bErLaRi-LaRi deNgaN NiKe
NIKE CITY 10K KUALA LUMPUR

DATE: 10 Oct 2010 (Sunday).....7hb tu besday aqu tau,jgn luper tu...hehehe

TIME: 7am onwards

VENUE: Kuala Lumpur City Centre

CATEGORIES: 5KM & 10KM

REGISTRATION FEE:

RM10 (24 YRS OLD AND BELOW AS OF 10 OCT 2010)
RM50 (OPEN CATEGORY - MEN'S & WOMEN'S)

kalau korg free n xtau nak wtpe aritu,jgn segan2 utk join xtvt sihat ni k...lagipun hadiahnye mmg leh tahan gak la...bak kate celcom blue...berbaloi-baloi...

kalau korg nak nengok prizes utk run NIKE CITY 10K KL vs SG CHALLANGE..korg klik kt link ni k...
MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA...




k la,aqu away dulu...menanti rezeki dr Allah...

~jgn ditangisi sebuah perpisahan andai ia bkn jodohmu...
aqu jnji xkan klik banner nuff ads dlm blog sendiri lg!~

Tuesday, September 21, 2010

aQu juMpa....???

adeh...punye la boring malam ni...bukan malam je,dr siang td lg sebenarnya...lpas je dpt mslh,n sebaik abis berfikir...mula la xtau nak wtpe...igt nk kemas dapur..tp tggu esok la,klu x,aqu xde keje nak wt esok...hahaha...

igt nak berYM ngn sorg mamat,tp t'bantut la pulak..pc kt cc die byk rosak...(ntah btl ke tidak,tp aqu cube2 percaya je la...malas nak cr pasal ngn perasaan sendiri)

akhirnya aqu pn meneroka alam maya...jelajah website,forum,bkak emel n terjumpa health forum....wa...!!!!!!!
heheh,teruje giler...

~cam nak terkeluar biji mata..~

dalam tu de byk topik yg best n berguna utk kesihatan...n utk org cm aqu...yg akn masuk keje dlm bidang kesihatan,of cos la lg byk input yg aqu kena tau...pasni kena byk membaca n rajin2 cari info tentang kesihatan...

n nanti aqu akn kongsikan ngn korg gk..okeh?!

~sharing is caring~

LarA hAti...

hari aqu bermula dgn baik pg td...bila masuk ke tengahari,entah mcamn,ia berubah...barangkali mngikut cuaca...
macam pg td...cerah je...jd,perancangan aqu berjalan dgn baik..


aqu keluar rumah hampir pukul 11,g wt duplicate kt umh makcik aqu kt kg baru...pergi dgn gembira,balik dgn hati yg sebu...marah...geram..down gler rsnya...

ujian tu klu diikutkan,akn mematangkan hidup..tp ble da lme2 diuji..klu xtahan,leh gila dibuatnya...kenapa?
kerana melepaskan tmpt bergntung...

dan aqu sebenarnya rs amat kecewa dgn sikap sesetgh org...knpa msti meletakkan kesalahan sendiri di bahu org lain?kenapa?

malas aqu nak pnjang2kan semua ni...biar la si luncai terjun dgn labu2nya....semoga dia diberi petunjuk dan hidayah oleh Allah....


~terasa penat....~

NgoMeL pAgi....huhu

bgun pg lg arini...blm tido lg lepas subuh...hasrat hati nak view wall fb mmbe2..tgk besday sape arini..tp da t'pnjg lgkah plak..g blogwalking pepagi buta...xpe la,amek ilmu skit pg2 cmni...setiap hari kita perlu diingatkan kan?

plan arini adlh utk kuar n wt duplicate kunci...tp mslhnye,xtau nak wt ktne...kena berjalan n mensurvey lg...oh...
pastu aqu nak rehat kt umah je,membelek nota2 silam..heheh..biar berisi skit time msuk keje nnt,kot kena tnye time sejam yg pertama tu,dpt la gk aqu mengelentong dgn jwpn yg bernas....huhu...

skrg ni hobi aqu adlh bernetbooking...huhu,da mls nak tgk tivi da...housemate aqu pn pelik,pe la yg best sgt ngn internet nih..tp aqu wt xkisah jer...nak tgk tivi pn,citer sume sama...hampeh n meloyakan anak mata aqu....

adeh..mate aqu da pedih2...rs cm nak membaringkan diri n merehatkan mata...aqu nak tido dlu ah kejap...

~harapnya plan hari ni berjalan lancar,semoga Allah mempermudahkan urusanqu dan kalian~

Monday, September 20, 2010

teLaH kUtuTup haTi iNi....

aqu selalu ign bersangka baik...memandang setiap manusia dgn hati yg tulus...tp malangnya,mereka kerap mencalar hati kecilqu...

dan awk...
org yg kerap memberi sy peringatan,yg sy sangka baik....
org yg kerap menutur rasa sayang,yg membuat sy rs disygi...
org yg kerap menutur janji manis,yg membuat sy tunaskan rs percaya...

rupa2nya awk....
org yg berselindung disebalik kebaikan yg awk berikan...
org yg bermain dan mnyakitkan hati...
org yg memungkiri setiap janji....

cukup sampai setakat ini permainannya...saya mengaku kalah...sy tidak ingin bermain lg...tidak mahu mempertaruhkan segala2nya...
cukup sampai setakat ini....

~menutup sepenuh hati,mengunci utk masa yg panjang...~

hAri YaNg...hUrm...

pg yg indah....tido2 ayam lpas subuh...sementara tggu call dr mmbe yg nak wt medical check up sesame....mmg awl dr biasa aqu bgn arini...huhu....

pnye la tggu last2 mmbe aqu call ms die ngah on the way..n aqu??xmandi lg time tu....bak kate namzar ,hero mmg selalu lmbat....hahaha...tp aqu bkn hero..arh..!!heroin pn sm gk kekadang tu...kan2?

berkejar aqu g mandi,tkut t'lmbat plak nk wt mc tu..da la hospital tmpt aqu nak keje tu mmg selalu ramai org... dtg kul 8 pn kekadang da dpt no lbh dr 10..ni plak klu dtg kul 9 ke ats...aqu kerling ke arah jam..8.40pg..huhu..

bj mmg xsempat nak pilih dah..awlnye aqu cadang nak pkai bj yg de butang kt depan,tp alih2 tercapai lak bj cm tshirt...hurm,time xray mmg lembab skit la nak bukak baju....adeh...!

mula2 daftar...pastu g wt xray..time ni mmg xramai org...ble time nak g amek darah,uish!berjela manusia dok beratur,no aqu 1448...no time tu 1380..lme btl nak tggu...last2 g tawaf dulu ground floor tu,ble dtg blik,no da dekat da ngn no aqu..lepak la kejap kt situ sementara dipggil...

1 4 4 8..kaunter 1..
ha!no aqu...heheh...dgn sukacita aqu bgn g ke kaunter,alih2 tu br no utk registration,lom amek darah lg...!Siot jer....kena tggu lg...ade la dekat 2 jam aqu n mmber2 dok membuang masa...time ni aqu da readykan spesimen urin,jap lg amik darah leh terus blah...lame gk kitorg tahan dinding kt situ,last2 br la no kitorg dipggil...

lepas amek darah,aqu g anta result xray kt tmpt dftar...n kena tggu dlm seminggu lg br dipanggil utk review result...akhirnya pkul 2 aqu terdampar kt rumah....

~oh...hari yg penuh dgn perjalanan.....~

BLOG LIST BEN ASHAARI SEPTEMBER


~~`TuLis DiaRi`~~

Sunday, September 19, 2010

kiTa TeLah diTipU....!!



1. Kita diajar dalam buku biologi,
buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam.
 tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman.
 Nak ikut kafir ke nak ikut Nabi Muhamad ?
 Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan.
 so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam.
 makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.
 
2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan.
Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi Muhamad selain susu dan madu.
Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck.
Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.
 
3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol,
namun kambing juga adalah makanan kegemaran Nabi Muhamad.
Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita.
Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.
 
4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus,
namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.
 
5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat,
contohnya coke dan maggi.
Coke tu sangatlah beracun,
pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi).

6. Untuk pengetahuan,
para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya
(sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar),
namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki
dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.
selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara,
kanser ovari,
kanser prostat,
serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium,
magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

Secara kesimpulannya para kafir ajen Al-Masih Dajjal ni bukan setakat melemahkan kita dari segi lain namun secara pemakanan kita jua.
Firman Allah:
Wahai sekalian manusia!
Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik,
dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan,
kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.
Al-Quran
Surah Al-Baqarah
Ayat 168

Firman Allah:
Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu,
iaitu yang halal lagi baik dan bertakwalah kepada Allah yang kepadaNya sahaja kamu beriman.
Al-Quran
Surah Al-Maidah
Ayat 88

Firman Allah:
Oleh itu,
makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu dari benda-benda yang halal lagi baik,
dan bersyukurlah akan nikmat Allah,
 jika benar kamu hanya menyembahNya semata-mata.
Al-Quran
Surah An-Nahlu
Ayat 114

~credit utk fah mie at fb...~

tOLoNg sAyA....tOLoNg....tOLoNg....!!


isk2....kesedihan melanda hati..perut berkeroncong lagi...hehehe...tp skrg bkn mslh perut berkeroncong mnyanyi2...bukan..bukan...dan bukan...

masalahnya ialah semasa aqu mnyarungkan seluar paling ketat aqu dlu...tetibe ia jd semakin longgar...oh tidak!!!
ke mana peha aqu yg besar itu telah pergi...???isk2,siyes weh..aqu xpenah mngalami kehilangan berat badan yg melampau cmnih...n xpnh pn aqu t'pk akn jd cmni...adoiii.....

time aqu study dlu,berat aqu yg plg berat 47kg je...tu pn xlame...berat tu klu xsilap aqu time aqu form 6..pastu ms dekat2 nk STPM,aqu demam panas...kaw2 pnye demam..mn xnye..aqu muntah cm org ngah mngandung,terbaring cm org nazak..2mggu aqu demam...da la dmam time dekat nak raya...org puasa,aqu puasa,kebah je demam..aqu dgn sukacitanya g timbang berat...drpd 47kg jd 42kg...amik kau!!

ms aqu masuk nursing first year dlu...senior aqu sebok dok api2kan kitorang suh jg berat bdn tkt2 nnt obes...tp last2 ble time hari BMI..bdak2 yg bertugas tu sebok gk bg nasihat kt aqu...

'dik,nnt naikkan berat badan ea..makan makann yg berkhasiat..next 6 month kte tgk progress k..'

last2 drpd first BMI smpai aqu da abes study,BMI aqu still lg underweight..n nsht yg sm sntiasa t'ngiang2 di telinga aqu..seingat aqu sekali je aqu dalam kumpulan normal...ms tu senyum lebar ke telinga...hahaha....

sblm aqu abes study,berat aqu 45kg..aqu igt ble abes study berat aqu akn naik smpai 50kg..n aqu xkisah pn klu naik smpai 50kg,yg pnting aqu sihat...
tp bila aqu balik kampung,nenek aqu sebok dok bebel aqu da nmpak tulang rusuk...cheh!aqu beria menafikannya....sekali ble timbang..berat aqu da jd 41kg....tidak!!!!!

n skrg aqu sgt xselesa tgk peha yg kecik..terasa cam memandang org sakit plak...
kalian,tlg aqu naikkan berat badanqu....adeh....

~tolong saya...bantu saya...naikkan berat,kembalikan peha....heheh~
lagu cm dlm cite 3 abdul tu....

ciTe aQu yg bEruBah ePisOd II...

aqu penah cite tentang nape aqu berubah dlu..klu yg xtau,nengok blik cite aqu yg berubah k?n aqu dlu sbnrnye mmg degil yg amat2 dgil...siap pnh gaduh ngn ayah aqu lg sbb die xbg aqu masuk sukan...bertahun gk aqu xtegur ayah aqu tu...n yg wt aqu b'tegur ngn die pn masa aqu start masuk nursing...time tu hati aqu da lembut da skit...

pe yg wt aqu berubah hati tetibe jd xdegil nih?huhu..cite ni jd ms aqu form 2..umo 14 thn...time ni umi tgh mngandung adik aqu yg no 8...

satu hari dlm bln 10..kitorg g jenjalan ke Kuantan..time tu due umi de lg 2 mggu...kitorg pn pergilah dgn seronoknye...lpas bermalam 2 mlm kt sn,kitorg pn bertolak balik ke umah...

malam tu,abah aqu g masjid,semayang maghrib...aqu,adik2 n umi plak dok mkn nasi kt dapur...tetibe umi g toilet,nk buang air katenye...mmg buang air btl la..air ketuban skali die g buang..huhu...aqu time tu mn ler reti bahasa air ketuban tu pe bende..n mmg x pikap lgsung le fsl umi da nak terberanak...

umi plak leh je dgn selambenye g jln2 umh nnek aqu gtau yg air ketuban da pecah,pe lah slhnye suh aqu ke gtau...?adeh...umi..umi...

dlm dok kalut2 tu,aqu n adik2 jd penonton je la...mmg xtau lgsung pe yg sedang terjadi..heheh,org suh bentang tikar,aqu bentang tikar,suh amik air,aqu amik air..nak wtpe pn aqu xtau...

abah lak time tu xbalik lg,sepupu aqu lak sibuk g cr mak bidan...mmg da xsmpat da nk usung g hospital...last2 nenek aqu suruh umi baring ats tikar yg aqu bentang dlm blik sembahyang smbil2 dok tggu bidan dtg...

ms mak bidan tu smpai,umi da bernafas laju da...dadanya aqu lihat turun naik...peluh memercik di dahinya bagai air yang xhenti...sampai satu masa aqu tgk dada umi da xberombak lg...dlm kepala mmg da pk mati...
xlme pastu dgr bnyi baby nangis...adik aqu????

mata aqu dok perati kt dada umi lg...xlme pastu dgr umi cm hembuskan nafas panjang...
n start dr situ lah aqu berubah..da xlawan cakap,degil tu de lg,tp skit2 jer...n kekadang jer...
ms aqu msuk nursing..first video yg dorg treat kt kitorang ialah video fasal kelahiran..siyes sedih!sume nangis!
termasuklah aqu..coz kepala otak aqu still dok igt2 lg ms umi beranakkan adik aqu tu..n plg special adik aqu lhr sm tarikh lhir ngn aqu...

 ~thanks umi...cayunk sesangat~

Thursday, September 16, 2010

aQu dan CheNta....

chenta itu subjektif sungguh untuk diungkapkan...dilafazkan atau jauh sekali untuk dimengertikan...sama cam aqu juga...melalui episod chenta beberapa kali menyebabkan hati kekadang jadi sebu...n perasaan kekadang jadi cam tilam kekabu...heheh...(ade ker..?)lebih kurang camtu la....

pertama kali melalui episod chenta,aqu memang cm jakun skit..bercinta cam bodoh jer...hahaha...tp,dek kerana percintaan yg pertama tu lah aqu jd kaget ngn lelaki...kaget?cam xsesuai jer...erm,aqu jd aware sbnrnya..aqu blaja utk lbh hati2...kerana aqu byk melakukan kesilapan masa episod pertama ini,sukar membezakan antara kaseh sayang n kesempatan dr seorg llki...hanya kerana itu chenta yg pertama....

usai aqu labuhkan tirai utk itu,aqu mngenali llki lain pula..mngenali dgn lbh berhati2,tp akhirnya memakan diri...dia balik kepada kekasihnya yg lama..dan aqu...?masih lagi dilukai...

untuk kesekian kalinya,hati sendiri kembali....kekadang aqu wt xtau je ngn perasaan ble aqu sedar yg aqu sukekan seseorg..coz aqu da xnk memulakannya lg..tp,org tu mule la nk tuduh aqu ni jual mahal la,sombong la...tp,ade aqu kesah?mulut org mmg xleh nak ditutup....

da msuk usia 23..kawan2 da ade yg dok dukung anak..da sarung cincin tunang,da nek pelamin...aqu?
jd tukang kipas,tukang sambut kad undangan....menanti lg jodoh yg xkunjung tiba,belum menziarah hati kecil...

~looking for love~

teNanGlah waHai HaTi....

arini 16 September 2010....selamat ari malaysia...
arini nak bertolak balik ke pahang setelah lame dok bertapa kt umah nenek nih...bertapa dgn bermacam2 rasa..n bermacam2 dugaan...tp xkisahlah..tu kan dugaan n ujian dr Allah,terimalah seadanya kerana siapalah aqu utk menidakkanya....lgpn da t'tulis...'xkan beriman seseorg itu jika tidak diuji...'so,dgn ujian inilah menentukan tingkat keimanan kita....hadapi dgn sabar dan terima dgn redha...uish!leh jd ustazah da...

xtau nak wtpe,xtau nak celoteh pe...kisah family da pn aqu leraikan kusutnya,pk lbh2 kang de plak setan nak menyocok dlm hati nih,walaupun da sememangnye benci...hahaha...

semalam aqu berblogwalking dengan lekanya serta agak rajin membelek suratkhabar....cite pe?cite hot tentulah tentang kes paling kejam tuh..kes Sosilawati Lawiya...innalillah....aqu malas nak mengulas panjang kerana ramai bloggers da ulas n kopek citer2 die..cuma aqu nak zahirkan rasa sedih n kasihan dengan ahli keluarga mangsa....lebih2 lg yg masih punya ibu...

hati ibu mn yg xsedih bila mendengar anaknya terlebih dlu meninggalkannya...sudahlah lame mngandungkan si anak,penat pula membesarkannya,dan tiba2 meninggal dlm keadaan yg tragis begitu..aqu sendiri yg xde kena mngena dgn keluarga mangsa sendiri pn berdiri bulu roma saat t'dgr cite p'bunuhan kejam tu...apatah lg si ibu yg mngandungkannya....


~kasih ibu membawa ke syurga....~

adeh...berat mata memandang,berat lg bahu yg memikul....semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg soleh n solehah...semoga ahli keluarga mangsa diberi kekuatan n kesabaran yg tinggi,tenanglah wahai hati seorg ibu....

~terbayang umi kt umah....~