dWeT beLi uBaT

Saturday, October 2, 2010

kiSaH baYi tErcEkik Susu laGi....

aritu tercekik susu masa dalam jagaan kat nuseri,ni plak tercekik susu masa dalam jagaan bapa.Aritu pambantu nurseri sibuk memasak,arini si ayah tertidur...

belek2 kat metro dan korang bacalah bayi tercekik susu dan fikir2lah tidur penting atau anak yang penting.

ni aqu nak kongsi serba sedikit dengan korang perihal bayi..
kenapa bayi mudah tercekik susu?
kalau orang dewasa yang da matang organ2nya pun leh tercekik,ni plak budak2 yang organ2nya xberfungsi sepenuhnya lagi.betul n logik tak?

cara menyusu dengan betul...
~bila nak menyusukan bayi,pastikan kedudukan kepala bayi adalah lebih tinggi dari badannya.
~ini untuk pastikan aliran susu tu masuk dengan mudah


selepas bayi menyusu,korang kena sendawakan dia...
~macamana nak tau dia da sendawa?korang akan dengar bunyi 'burp'...ala,yang macam korang sendawa tu la,tp bayi pnye sendawa ni sopan skit,hahaha....
~macamana plak nak sendawakan dia?
okeh,pertama,lepas siap bagi susu kat dia...tepuk2 kat belakang dia...jangan tepuk kuat2 plak,kang terus xde aqu xtanggungjawab k...huhu
yg kedua,tegakkan bayi dan usap belakang dia...bila da bunyi 'burp' tu tandanya dia da sendawa la...

kenapa kena sendawakan bayi?
~simple!untuk elak bayi tercekik la...

amaran!
bayi ni masih x excellent lagi dalam bab pemakanan,so,jangan sesekali menyusu dengan sambil lewa...

lepas bayi ni da sendawa,baru korang leh baringkan dia dan pastikan dia baring dalam keadaan mengiring ke kiri...sebab gaster dikedudukan kiri..

dan untuk tambahan,aqu bagi cara mnyusu dengan betul..yang ni untuk brestfeeding,tapi konsepnya sama je kalau nak bg susu botol.


okeh,itu panduan untuk bagi susu dengan betul.

~jaga anak anda dengan baik dan susukan mereka dengan betul~


4 comments:

mia said...

sweet sgt3..

tika said...

@mia
jangan lupa bg susu dengan betul ea...hehehe

mia said...

hahaha..xde baby lagi..tp nnti 2 tahun akan dtg kene tgk balik entry tika ni..hahhaa

tika said...

@mia
o yeke?heheh,xpe2..yg penting belajar dlu ilmu mnyusu ni...=p