dWeT beLi uBaT

Thursday, December 9, 2010

sAy nO tO..pOListEriN..

ini entry sebelum pegi keje...huhu...setelah 2 hari bertungkus lumus menidurkan diri dan kebosanan kat umah,akhirnya aqu keje gak arini,walaupun agak xsyok keje petang...xpe la,ikhlaskan niat....nak g lawat orang sakit....

masa awal2 start keje dulu,suke sangat makan tapau..beli kat kedai n bawa balik makan kat umah...tapi sekarang kalau nak tapau bawa balik umah,kena tengok dulu kedai tu guna polisterin @ guna bekas plastik...
kenapa?


sebab polisterin ni mendatangkan mudarat kepada kesihatan kita..konsepnya sama macam melamin..ala,pinggan melamin tu..xtau ke?huhu
polisterin ni mengandungi bahan karsinogen yang mana bahan karsinogen ni adalah salah satu penyebab kepada terjadinya kanser...
dari mana plak datangnya karsinogen ni?
karsinogen ni datangnya dari bekas polisterin tersebut...iaitu bahan2 yang digunakan untuk membuat polisterin tu la...dan nama bahan karsinogen itu ialah stirena..

ape plak bahayanya stirena ni?
stirena ni boleh menyebabkan perubahan genetik yang boleh merosakkan sistem pembiakan...selain tu jugak,ia boleh merendahkan bilangan sel darah merah dan boleh menyebabkan seseorang perempuan mendapat gangguan haid...uish,bahaya tu...

polisterin ni bukan setakat membahayakan manusia je..malah membahayakan alam sekitar juga kerana adanya tirena dan benzena yang memerlukan masa yang lama untuk dimusnahkan secara semulajadi...hurm...kalau susah nak dimusnahkan,memang bahaya la tu..xkan plak kite nak bakar polisterin ni plak kan?of cos la lagi bahaya....

so..apa nak buat untuk mangatakan tidak kepada polisterin ni?
~makan je kat kedai tu tanpa tapau...huhuh
~bawa bekas makanan sendiri..suruh je orang tu tapaukan dalam bekas kite sendiri...
~cari kedai yang xde polisterin...erm..pakai kertas pembungkus pun okey la...


~makan dalam pinggan kertas...~

3 comments:

nazirulhazwan~ said...

polistren mmg bhy.sgt kot. toksah nak gune bende ni.den mmg da lame anti. den pakai mangkuk tingkat besi tu.haha

tika said...

@nazirulhazwan~
tu la pasal...huhu..balik ke zaman dulu kala la nampak gayanya...pakai mangkuk tingkat...

HaNTwO said...

pokcik pakai mangkuk hayun je wat bekal heheh..