dWeT beLi uBaT

Sunday, September 26, 2010

tuLaNg bElaKaNg..

disebalik kejayaan setiap org,pasti ada seseorg yg menjadi penyokong kepada kejayaan tersebut...
kalau kisahnya suami itu berjaya,maka sudah pasti lah ade isteri yg mnjadi tulang belakangnya selama ini...dan begitu lah sebaliknya....btl x?xberapa btl sebenarnya...hahaha...


supporters...
penyokong...
pendorong...
adlh terlalu subjektif utk diterangkan...kerana kadang2 ia mgkin dtg dlm btk org...mgkin jg dlm btk pngalaman seseorg...mgkin jg drpd diri sendiri...sbb tu ia jd sesuatu yg subjektif...

sejauh mana kalian menjaga tulang belakang kalian?
hahaha...trick btl entry nih...

aqu sesaje nak tau cmne kalian jg tulang blkg kalian...
n aqu nak kongsi cmne aqu n korg kena jg tulang blkg masing2 bg memastikan kelangsungan hidup yg sihat dan optimum...

1.duduklah dgn betul...
HOW?
sentiasa dduk dlm posisi menegak...jangan mnyandar @ membongkok 
kedua2 tindakan ini akn memberi tekanan ke atas tulang belakang anda n ini blh mnyebabkan kesakitan tulang belakang yg berulang.

2.memandu dgn baik...
WHY?
untuk mencegah kesakitan tulang blkg...konsepnya masih lg sama..amalkan postur duduk menegak...dekatkan jarak antara kerusi n stereng kereta utk meminimumkan ketegangan semasa memandu...
tips: kalau perlu,letak bantal kt belakang utk lebih keselesaan...
yg penting,jgn memandu dlm masa yg terlalu lama...

3.berjalan macam model...
WOW!
hehehe....xnak try ke?
berjalan lah dgn postur badan yg tegak..
bahu kebelakang,
dada kedepan,
perut kedalam...
okeh..practise now...!

4.cara mengangkat objek
OUCH!
ha...igt nak angkt brg tu xde cara ke?
kalau brg tu blh dikecil2kan..try to make it in a small piece...jgn sbb nak cepat,so main angkat je yg berat2 tu...
caranya:
~tegakkan belakang semasa angkat benda berat..
~bengkokkan lutut dan paha..n bknnya tlg blkg! 

 ~cara yg betul~

implikasi tidak amalkannya :
~dlm jgka ms pnjg,klu korg selalu angkt bnda berat ni,korg berisiko utk dapat hernia...hernia ni aqu citer lain episod..heheh
~korg juga berisiko utk dpt PID
ape tu?Postural Inverted Disc...ni disebabkan oleh tekanan ke atas tulang belakang yg mnyebabkan disc tulang tu lari dr kedudukan asal...

5.batuk dan bersin dgn sopan...
heheh...
xdela...sopan tu penting gk,tp dgn cr yg betul tu lg penting k...jgn btuk smpai terkeluar anak tekak...tidak bagus itu...
okeh,mari batuk dan bersin dgn betul...
~keraskan perut anda semasa batuk n bersin...
HOW?
~tahan perut tu dgn tgn okey...ini adlh utk mngawal pergerakan otot perut...

6.tidur dengan lena..
 ~jgn tido begini!~
tido meniarap akn mnyebabkan tekanan ke ats sendi faset...
Nabi senndiri pn ade mngajar kita cara tido yg betul...tidur dlm posisi telentang atau lebih baik dgn posisi dlm lambung ke kanan...ada hikmahnya disitu...
~supaya tulang belakang anda terjaga
~aliran darah akan mengalir dgn baik ble tido lambung ke kanan...
utk lbh baik lg...letak bantal kecil dibawah bahagian pinggang utk memastikan postur badan yg baik

7.pakai seluar...
nmpak cam kelakar,tp jgn gelak!
sbb ia blh mmberi kesan kpda kesihatan anda...
kalau nak pakai seluar,pakai dalam keadaan duduk...jgn pakai semasa berdiri sebab ia akn menyebabkan anda membongkok...ada faham?

kesimpulannya?
apa yg penting?kerjasama....hahaha....bukan la...
ni keyword utk jaga tulang belakang...
jangan membongkok!

~jaga tulang belakang utk menjaga org dibelakang....~

=kredit to metro ahad=
 

2 comments:

armouris said...

lagi info tentang tulang belakang di SIHAT SELALU - Masalah Cakera Tulang Belakang

tika said...

@armouris
yup...thanks for sharing...