dWeT beLi uBaT

Saturday, August 21, 2010

darah..sensitif...emas...

alhamdulillah....
br je lps mam ns+nuget+sayur campur+gulai ikan patin....enak bangat!
hehehe...
usai mkn,aku solat ngn nenek n atuk la yang jadi imam...
abis solat je,sesi salam mnyalam la...

sebaik je nenek pgg tangan aku,die cakap...'panasnye tangan kakak..!'aku ni xsemena-mena terkejut...
la..da mmg panas,nak wat camne...aku ingatkan die nak berenti kt situ jer..alih2 die sambung...'patut la tak naik badan..'

heheh...camtu ker?
klu badan panas,memang susah nak gemuk?
pastu nenek sambung lagi...
'macam darah ayam la ni...darah ayam pn panas jugak..kalau pegang ayam tu ha..panaaaasss je badan die..'
aku ni da gelak2 da dalam ati...
aduhai nenekku...
ade ke samakan aku dengan ayam??
ish,tak patot betul...

cakap sal darah ni...family aku memang de masalah darah...
start dari nenek aku la..(yang aku tahu la..)dia memang allergik gile ngan seafood...kalau die makan je seafood,mule la aktiviti menggaru...hehehe...
kalau sikit2 xpe gk..ni smpai kena sejarum dulu,baru le ok skit...

aku ingat nenek aku je yang ade tu...tapi tak lame pastu makcik aku plak mngadu yang dia pun mngalami masalah yang sama...tak semena-mena nenek aku pun mendiagnosis kegatalan makcik aku sebagai penyakit keturunan sebab darah yang mengalir dalam tubuh die,mengalir sama dalam tubuh makcik aku...

hurm....
logik gak tu...
nenek,nenek...nape dulu xjadi nurse??hehehe....

yela...
kalau ikut pe yang aku belajar,memang camtu pun...sume ni ade dalam tajuk microbiology..n tajuk die hypersensitivity...

tp kekadang..de orang bukan allergik kat makanan jer...de juga yg jenis allergik kt barang..contohnye barang cam silver ke...

cm umi aku,allergik ngn silver...kne pkai emas jer...mmg jenis orang kaya la..bak kate nenek aku...
tp,masalahnye...kalau dia pakai rantai,memang le ok..tp bila dia pakai subang..herm...mmg la sensitif...
dan2 tu jugak telinge die bengkak..ha..allergik la tu

actually..aku pn de gk allergik tu..maklumle..penyakit keturunan...
huhu...

tp,pape pn...terima je ketentuan Allah dengan baik,sebab de hikmah disebaliknye...
at least,xde la aku,nenek,n makcik aku dapat penyakit gout,kan,kan,kan??

see ya..!

No comments: