dWeT beLi uBaT

Thursday, August 12, 2010

bAca dAn AmiK pEngAjaRan...........part I

kalau ikut-ikutkan rasa,binasa jadinya....kalau ikutkan hati,mati la pulak....abis?nak ikut pe nih????
kalau fikiran tak waras...ikut lah yang dua tu...
kalau agak-agak waras..ade akal...pegi la amik wuduk..sejukkan hati,pastu pegi solat,biar tenang fikiran yang kusut tu....tp,itu pun kalau masih ade akal yang waras...

tapi...
ni kisah orang ikutkan hati dan rasa...
aku yang jadi pemerhati pun kadang2 de gak rasa nak marah,rasa nak sound je depan2...biar dia tau langit tinggi ke rendah...(hahaha...cam lah aku ni berani sangat nk sound orang?)
adoiiii.....
orang2 macamana yang selalu sangat jadi xwaras ni ea?
xwaras tu maksud aqu bukannya gile,tapi xleh berfikir dengan positif..xleh menerima dengan baik...

susah betul nak handle orang macam ni kan?kalau cakap,belum tentu dia dengar...kalau nasihat,belum tentu dia nak terima...lagi teruk,ape2 yang kita bagitau kat dia,kalau dia terima pun,dia akan terima secara negatif..dia anggap  tu semua cam nak memalukan dia...
ha,tu xwaras la tu...!!!
macam orang depan umah aqu ni la...yang suami memang baik gile,kalau aqu dapat suami camtu, 
                             sumpah sayang tak cari lain da abang..!hikhik....
tapi si isteri??
hurm..malas nak cite panjang la...so,cite pendeknya,memang terbalik la ngan perangai suami dia..
aqu ni naik kesian tengok suami die tu,kena marah,kena herdik cmne sekalipun..dia diam xbersuara..
kalau korang,mesti korang fikir dia dayus kan?
tapi dia ada banyak sebab kenapa dia tak menjawab...
1.dia fikirkan anak2 yg masih kecik..
2.dia fikirkan segala herdikan tu semua xmasuk akal...(memang pun...)
3.dia masih nak pertahankan rumahtangga dia...
(3 je alasan yang aqu ade,yang lain dia je tau...huhu)
si isteri ni agak suka hati nak pijak2 kepale suami dia,sebab dia tahu suami dia xmelawan..tapi korang jangan ingat air yang tenang tu xde buaya...

sampai la satu saat yang tak terduga...dan aqu sendiri tak sangka...
sedang si isteri dok marah2 kat suami die,tiba2 ade 1 ayat terpacul keluar dari mulut isteri dia...
"awak memang saje nak malukan saya depan mak awak kan?awak memang sengaja nak jatuhkan air muka saya kan??"
dan kebetulan pulak,mak si suami ada kat tempat kejadian..menitis airmata si ibu...si suami tadi rasa berat hati tengok mak dia menangis..dengan tenang dia menjawab akhirnya...
"saya nak ajak awak pergi mahkamah syariah esok...kita akan bincang langkah seterusnya..kalau awak rasa tak tahan,saya akan lepaskan awak...saya sebenarnya tak sanggup nak gadaikan maruah rumahtangga saya hanya kerana cemburu buta awak..tapi kerana airmata mak saya dah jatuh,saya terpaksa buat semua ni...pernah awak fikir pe yang saya dah buat kat awak?ade saya sakitkan hati awak?pernah awak hidang makan minum saya?pernah saya merungut setiap kali kita susah?pernah saya abaikan anak-anak kita?selama ni makan pakai awak saya yang jaga,makan minum anak-anak pun saya yang jaga..ada awak fikir bila awak jaga saya?"
korang tau pe jadi?
aqu ingatkan mak si suami tu yang terjepok,
rupanya isteri dia yang jatuh terjelepok kat lantai,tanpa ade sesiapa pun sambut...
dan si suami tu kemas barang dia,terus balik umah mak dia...tinggalkan si isteri kat lantai macam tu je...
hurm...kalau korang.pe korang rasa?
kalau aqu?
cukuplah dengan ayat-ayat tu untuk menghiris hati dan ego yang ada...xpayah nak bantai2 ngan penyapu @ rotan da...memang perit rasanya..
tapi,
cite ni xde ending lagi...
aqu berkongsi atas rs kemanusiaan,lg2 ble kes perceraian da mencanak naik...
aqu xde la baik sangat nak nasihat2 kat orang yang da kawin,sebab aqu sendiri pun xkawin..tapi,yang memandang tu lebih nampak kat mana silapnya,berbanding yang merasa..maklumlah..kalau rasa pun dengan akal yang xwaras...memang xnampak ape da la....

dan sepatah ayat dari kalam Allah untuk aqu kongsi...
doa untuk memohon keampunan dan kesayangan..
(surah al-Mu'minuun:109)
maksudnya:wahai Tuhan kami,kami telah beriman,oleh itu ampunkanlah dosa kami serta berilah  
                  rahmat kepada kami dan sememangnya Engkaulah jua sebaik-baik pemberi rahmat.

sampai bersambung...

No comments: