dWeT beLi uBaT

Tuesday, April 5, 2011

iQra' : baCaLaH....

Dari 'Aisyah r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda:
"Orang(mukmin) yang mahir membaca Qur'an, maka kedudukannya di akhirat ditemani para malaikat yang mulia. Dan orang yang membaca Qur'an, padahal dia gagap sehingga sulit baginya membaca, maka dia mendapat pahala ganda."

[Hadis Riwayat Imam Muslim
assalamualaikum...selamat petang...
mulakan membaca entry aqu dengan hadis dulu...kemudian,mari kita sama-sama refresh balik urusan seharian kita....
-berapa kali korang baca al-Quran....?
-fahamkah korang dengan isi kandungannya....?
-ayat lazim manakah yang korang hafal....?
-betul ke ape yang korang baca selama ni dari segi tajwidnya...?
dah refresh da...?aqu bukan suruh korang je...malah,aqu sendiri pun kembali refresh perkara yang sama...adakah aqu telah membacanya dengan kefahaman yang jelas,dan setakat manakah ikhlasnya aqu dalam membaca ayat-ayat suci tersebut....
pentingkah membaca...?itu adalah soalan pertama....kenapa harus membaca....?apa yang harus dibaca....?
membaca adalah langkah pertama dalam mengenali....memahami...malah mungkin menyukai...kebanyakan ilmu disebarkan melalui cetakan,sama seperti al-Quran....dan dari situlah kita harus tahu membaca...harus ada skill memahami tentang apa yang ditulis...jangan plak orang suruh baca,maka korang baca je tanpa tahu ape maksudnya yang ingin disampaikan kerana setiap perkara yang ditulis mempunyai tujuan tersendiri.....
apabila mula membaca,seraplah ke dalam hati tentang maksudnya,supaya ia menjadi panduan...supaya ia menjadi rujukan kepada diri sendiri dan orang lain...tapi,jangan terhenti setakat bacaan pertama sebab bacaan itu harus diulangi..kenapa?sebab kita adalah manusia yang lalai...yang selalu terlupa dan yang selalu harus diingatkan...sebab itu peringatan perlu dibaca berulang kali,supaya kita lebih faham,lebih tahu dan lebih ingat...
ini bukan praktikal dalam membaca al-Quran je,malah sama je waktu korang study dulu-dulu kan...?kena baca banyak kali supaya setiap dari fakta tu kite ingat,jadi,kalau boleh baca buku berulang kali,kenapa tidak dengan al-Quran....?
apakah ganjarannya...?berbalik semula pada ayat diatas... 
"Orang(mukmin) yang mahir membaca Qur'an, maka kedudukannya di akhirat ditemani para malaikat yang mulia"
hebat x...?sedangkan yang gagap itu pun apabila membaca,dia mendapat pahala...xkan kita yang xgagap ni xboleh buat...?mahirkan saja bacaan....macamana nak mahir?bacalah...bacalah...bacalah....
bila baca berulang kali,maka lama-lama akan jadi mahir...orang yang nak berpidato,berdebat pun macam tu jugak kan...?apa rutinnya?mantapkan bacaan...ulang bacaan...fahamkan bacaan...
tunggu ape lagi...?bacalah al-Quran untuk kesejahteraan diri dan masyarakat...mari membudayakan generasi al-Quran...kerana ia mukjizat terbesar yang harus kita pelihara....
~bila aqu memberi kepada kalian,aqu berharap ia akan datang kembali kepadaku...~

2 comments:

pwincess Lov3y dOv3y said...

nice sharing,.,..

tika said...

@pwincess lovey dovey - thanks dear...=)