dWeT beLi uBaT

Tuesday, July 19, 2011

beZaNya LeLaKi dAn pEreMpuAn....

Majlis sudah bermula apabila Johan dan Su tiba. Su memandang tepat ke muka Johan dan bibirnya seakan-akan tidak bergerak apabila dia berkata,
“Cuba lihat pasangan di tepi tingkap itu,”
Johan memusing kepalanya bagi melihat pasangan yang dimaksudkan Su.
“Jangan lihat sekarang!”
Dia berbisik dengan garang. “Jangan buat mereka perasan”.
Su tidak faham mengapa Johan terpaksa memusingkan kepalanya dengan begitu ketara. Johan pula tidak percaya bahawa Su dapat melihat orang lain tanpa menggerakkan kepalanya.

Perbezaan Persepsi Antara Lelaki dan Perempuan
Wanita dapat merasai dengan cepat apabila orang lain berasa susah hati dan kecewa. Sebagai ibu dan penjaga rumah tangga, mereka memerlukan kebolehan yang dipanggil sebagai naluri untuk mengesan perubahan perasaan dan sikap yang berlaku pada orang lain. Namun, lelaki pula selalunya melihat tanda-tanda fizikal seperti air mata atau ditampar sebelum dia menyedari perasaan perempuan.
Seorang isteri boleh melihat sehelai rambut yang melekat pada baju suaminya pada jarak 20 kaki tetapi selalunya akan melanggar pintu garaj apabila memarkir kereta.
Ini adalah kerana mengagak jarak di antara belakang kereta dan dinding garaj adalah kemahiran spatial yang terletak di hemisfera kanan otak lelaki.
Wanita mempunyai perisian otak yang membolehkan mereka menerima sudut pandangan yang mampu mencapai 180 darjah menjadikan wanita mempunyai pandangan periferi yang luas tetapi lelaki hanya mempunyai penglihatan teropong.

Statistik daripada syarikat insurans menunjukkan kemungkinan pemandu wanita dilanggar dari tepi ketika di persimpangan jalan adalah lebih rendah berbanding pemandu lelaki. Penglihatan periferi yang lebih luas membolehkan mereka melihat kereta yang datang dari arah tepi. Kemungkinan wanita mengalami kemalangan di bahagian depan atau belakang lebih besar kerana kemahiran spatial mereka tidak begitu baik.
Pada tahun 1997, seramai 4132 pejalan kaki kanak-kanak terbunuh atau tercedera di jalan raya. Dan daripada jumlah itu, 2640 adalah kanak-kanak lelaki dan 1492 kanak-kanak perempuan. Ini adalah disebabkan kanak-kanak lelaki lebih mengambil risiko apabila menyeberang jalan ditambah dengan penglihatan periferi yang lemah.
Wanita juga mampu melihat semua isi kandung peti sejuk tanpa memusingkan kepala. Hormon estrogen mereka membolehkan mengenal pasti barang yang terdapat di dalam laci, almari ataupun yang berada di hujung bilik. Mereka mampu mengingati kedudukan benda tersebut secara rawak sama ada kedudukan mentega atau jem di dalam peti sejuk.
Kajian baru menunjukkan otak lelaki sebenarnya mencari perkataan M-E-N-T-E-G-A apabila mencari mentega di dalam peti sejuk. Apabila mentega itu menghadap tempat lain dan tulisan tidak kelihatan, lelaki terpaksa memusingkan kepala mereka ke kiri, kanan, atas dan bawah supaya mereka dapat mengimbas dan mencari barang-barang yang hilang.
Fakta yang lebih menarik, wanita jarang tertangkap apabila memerhatikan lelaki kerana sebab yang sama iaitu lelaki akan memandang wanita dengan memusingkan kepala tetapi wanita mampu memandang lelaki dengan ekor matanya sahaja.
Kajian bahasa badan menunjukkan komunikasi berhadapan dan isyarat tanpa bunyi memberi 60-80% kesan ke atas mesej itu. Manakala bunyi pula memberi kesan sebanyak 20-30% dan baki untuk 10% adalah kata-kata. Alat deria wanita berkemampuan menghantar maklumat dengan cepat daripada 1 hemisfera ke hemisfera yang lain menjadikan mereka lebih cekap memahami isyarat lisan, visual dan isyarat lain.
Oleh sebab itu lelaki tidak mampu berbohong secara berhadapan. Namun begitu, hampir semua wanita mampu berbohong dengan lelaki secara berhadapan dengan mudah kerana lelaki tidak mempunyai kepekaan mengesan perbezaan antara isyarat lisan, visual dan isyarat lainnya.
Kaum lelaki hanya menggunakan otak kiri bagi mendengar manakala wanita menggunakan kedua-dua belah otaknya. Otak wanita mampu mengasing, mengkategorikan bunyi dan seterusnya bertindak mengikut setiap bunyi yang mereka dengar. Inilah sebabnya perempuan dapat berbual dan pada masa yang sama dapat menonton televisyen dan mendengar radio. Faktor ini juga yang menjelaskan mengapa lelaki tidak dapat berbual dengan baik apabila terdengar bunyi suara televisyen atau radio dan terpaksa menutupnya.
Kanak-kanak lelaki sering dimarahi kerana tidak mendengar kata. Ini kerana saluran telinga mereka mengalami pembesaran ketika menjangkau usia akil baligh yang menyebabkan mereka ‘pekak’ buat sementara waktu. Jadi, apabila seorang guru memarahi murid perempuan yang tidak bertentangan mata dengannya, guru terus memarahi. Namun, apabila murid lelaki tidak memandang gurunya apabila dimarahi, secara automatik mereka tidak memberi perhatian dengan apa yang dikatakan kerana penglihatan teropong mereka lebih baik daripada pendengaran.
Sebagai demonstrasi ringkas, kira bilangan huruf  ’K’ yang terdapat dalam ayat berikut:
Kajian saintifik itu memakan masa bertahun-tahun dan memerlukan tenaga kerja yang ramai
Murid lelaki dapat memberikan jawapan yang lebih baik berbanding perempuan. Mereka dapat mencari kelima-lima huruf ‘K’ yang terdapat dalam ayat di atas kerana mereka mempunyai penglihatan teropong yang jelas berbanding pendengaran. Tetapi apabila ayat itu dibaca dengan kuat, murid perempuan dapat mengira huruf-huruf ‘K’ dengan lebih baik berbanding lelaki.

credit : psipum

~perbezaan yang sempurna....~

No comments: